Isnin, September 14

Kuih raya dah siap....

Semalam pergi shoping raya sikit.
Awal puasa hari tu beli dah kelengkapan raya untuk bebudak tu .
Semalam sekadar beli kasut dan baju raya untuk si kecik tu je.
Macam la puasa sangat. Yang dia tau nak makan je.
Yang kakak-kakaknya leleh air liur je la.

Pasar Ramadan tak lupa punya.
Ini la masa nak merasa kemeriahan pasar Ramadan.
Kalau kat atas ni tak berapa nak meriah la.
Kat bawah nun macam-macam adaaaa....bayau je.
Peace...

Ini yang lebihnya.....
Kan aku dah cakap hari tu.
Aku nak buat kuih raya.
Tu dia...kuih tunjuk-tunjuk.
Tunjuk je mana suka.
Tak payah nak susah-susah uli tepung.
Satu hari boleh dapat aneka jenis.
Bayau jeeeee!!!!
Tak payah nak risau
tak cukup tepung ke...
tak cukup manis ke...
tak cukup gebu ke...
Insyaalah secukup rasa
Tiap tahun kami macam ni.
Masa tak raya pun kami beli kat sini.
Stok sentiasa ada.
Lebih jimat daripada buat sendiri.
Cuma letih gendong beg berisi kuih je la.

Selamat lagi raya tahun ni.....

24 ulasan:

kuina berkata...

jgn kata kakak yg leleh air liur ko pun sama gak.. ngeh 3x

kuih raya tunjuk tu sempat ker nak tunggu 1 syawal.. entah2 tinggal balang nanti!

ONE ZABA berkata...

kuina...>> beli pun untuk anak-anak jugak. tak cukup nanti... beli lagi.

julietchun berkata...

tunjuk dan bayau,cara yg sangat mudah. Comeynya sikecik tu.

sI tEDI berkata...

buatlah sangat!!! yo yo OOoo je lah!! semua tunjuk ek?? yg penting ongkosnya!!

LiNda berkata...

Hermm..dah tau pun.
awakkan suka tunjuk-tunjuk.
pasni suruh badak gedabak tuh
lompat2 atas jari telunjuk plak..
yealah.. dah seharian tunjuk mestilah dah keras kematu kann..kann

kakchik berkata...

ooo... cepat sungguh one z buat buih raya ya. ekspres segala. hehe. meriah shopping.

- jinggo - berkata...

mesti penatkan..
main tunjuk aja....kueh tu..

ummi humaira berkata...

tertipu juga ummi ya . ingat ke betul2 oneZ buat kuih , rupe nya , kuih tunjuk2 jer , 2x5 gak dgn ummi . he he he

Yunus Badawi berkata...

Wah dah ready nak rayalah ya. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

Aku pun pegi menunjuk2 semalam. Hasilnya penuh kereta aku dgn kuih raya hehehe

Batara Guru berkata...

aku dah agak dah....sahih sakit jari telunjuk dan poket belakang yek!!!Same le kite!!

DUN Behrang 2020 berkata...

Cis...ingat betul la kumpul tenaga nk buat kuih...tp betul la bro...tak payah pening2 nak sukat cukup gula ke...tepung ke kan...asalkan duit cukup...jalannnnnn!

INTAN berkata...

aku pun biasanya tunjuk2 je....klu sumer org buat kuih raya...sapa yg nk nunjuk..ye dak...<-- alasan

nueeunlimited berkata...

ye.. bayau aje nak.. bayau..
abah kamu bnyk duit.wakakakakah...
kat umah ni kueh tnjk2 da abis da..
x smpt ghaye.hehe..
awal sgt beli aritu.kih3x...

sonata anak kancil berkata...

selamat hari raya...maaf zahir & batin...banyak betol ko buat kuih satu hari? seme nama ke? kuih tunjuk...jangan kali ni sakit jari pulak udah le , hari tu sakit mata...ni mata ko dah ok ? kang sakit balik sebab sakit menunjuk2 kuih!!! mesti ko cukup tenaga untuk beraya kali ni...tak renti2 badak mengurut ko...

lillies berkata...

salam...
selamat hari raya...wah, shopping kat jusco ek??hehehe...

wah..!! kuih tunjuk2 tu yang x tahan tu...

nanti jemputla beraya kat penang...hehehe..rasanya x balik Gopeng kot...maktok bukan nak tggal umah time raya2 ni..ramai org dtg umah...

Shifu67 berkata...

kawe pun dah beli tart nanas.... tapi bukan utk hari raya sgt punn.... kawe beli pasal kawe nak makan.... hehehe

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

tunjuk-tunjuk jer....

jadi la tu janji leh makan...

Che' Pit berkata...

salam lebaran yg bakal menjelang..

hmm betul tu, skrg dah senang.. tak yah susah2 uli tepung, bakar kuih.. dah ada org buatkan semua tu.. cuma penat menunjuk dan kuar duit jer.. pastu nak pikul bergendong2, ngeh ngeh ngeh

hazlin berkata...

sama je tunjuk dengan uli... dua-dua guna jari..

Tirana berkata...

Ingatkan betul la One nak buat biskut raya..rupanya buat biskut tunjuk2..hehehe..

ONE ZABA berkata...

buat semua kengkawan....

ada yg mudah...kita gunakan la segala yang mudah tu. nak buat sendiri pulak bimbang nanti sendiri pun tak lalu nak makan...wakakakaka!!!

Zyma Saad berkata...

Cik One.....

Pandai ko buat biskut raya ekkkk?
Byk pulak tuuuu....
Semua biskut buatan tunjuk2 la tuu.
Muahahahaha......simpan sikit utk aku. Nanti aku bawak mangkuk tingkat pegi angkut biskut ko.

arryani berkata...

Kalo ada makmur inti kurma, tlg beli dlm 12-13 balang..sodap wooo kueh tu...

Pos kat haku eh..

ONE ZABA berkata...

zyma...>> beres...tapi air sirap bawak sendiri tau. bajet untuk buat air tak licin.

Yan...>>mak oii! ke main lagi ko order 12 balang pakai air liur je yerk.