Isnin, Julai 20

Tak Mansuh UPSR!!!!

Berita hari ini....

UPSR diteruskan - Muhyiddin

Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak akan dimansuhkan sebaliknya asas penilaiannya diubah supaya kecemerlangan murid-murid tidak lagi bergantung seratus peratus kepada keputusan peperiksaan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, transformasi itu selaras dengan usaha kerajaan untuk memastikan sistem pendidikan di negara ini tidak terlalu berorientasikan peperiksaan dalam mengukur kecemerlangan murid-murid.

''UPSR hanya menilai lima subjek sahaja sedangkan murid-murid belajar banyak subjek lain dan sekarang kita mungkin ambil kira faktor subjek Sejarah dan mata pelajaran yang lain.

''UPSR akan terus digunakan sebagai asas penilaian cuma kayu pengukurnya mungkin sekarang 100 peratus dikurangkan kepada 30 hingga 40 peratus," katanya.

........................

Buat guru-guru atau bukan guru yang buat kelas tuisyen...
anda ( aku pun sama ) melompat gembira.

Buat guru-guru yang ngajar Tahun 6...
tak jadi la nak lompat gembira.
Teruskan usaha murni anda itu.


6 ulasan:

- jinggo - berkata...

UPSR tak jadi dihapuskan..
akan dikemaskan..
kemas kat mana..
di singapore sekrang dah ada satu lagi subjek - kemahiran hidup..
cara2 basuh pinggan
cara2 ikat tali kasut..
cara.....macamana nak hidup tanpa ada makayah @ orang gaji kat sebelah..

dikmas kini - saya lebih setuju dari di hapuskan...

kami cgu2 dikem - lompat gembira sebab ada kena fikirkan penekanan lain...

arryani berkata...

Kalo dia ckap nak kemaskan...

kita tgk la dulu..

Dorang pun ada mission dorang..

Ko plak..ngan mission ko..

Aku plak ngan manik aku..

Biar org yg arif buat kerja dlm bidang msg...

p/s masuk anak aku sorg thn depan eh dalam kelas ko tu..

julietchun berkata...

bukan senang pak menteri nak buat keputusan, ada rasionalnya tu.

DUN Behrang 2020 berkata...

Kemas...jgn tak kemas...dah lama sgt tak berkemasnyee...

.: mama cute :. berkata...

kalau dihapuskan.. dah tentu kita takde kayu pengukur nk ukur ketereran bebudak tu...dah tentu le cikgu2 yang malas ngajo tu bertambah gembira... apa la depa ni..ikut suker je mansuh tak mansuh.. aku geram btoi..benda dah elok2 da..pepandai nk tuko..

byk citer sangat..meh sini join plak jadi cikgu..takyah jadi menteri dah..hahahaha... ikut sker kamu je nk tuko2 iye

oh ye.. aku takde ngjo tusen dan tak ngajo taun enam pon.. tp aku tetap bantah kalo nk mansuh.nak kemaskini takpe.. aku cadangkan matapelajaran agama diambil kira sbg subjek wajib.. sbb skang ni.. baca al-fatihah pon ada yang pening lalat wpon dah taun 6.. nk salah sapo tuuu....sbb tak wajib.. budak tak amik port pon..

Shifu67 berkata...

hapus ke tak hapus ke... keje cikgu tetap jalan terus.... kalau upsr hapus, mesti ada exam lain pulak yg ganti... exam tukan salah satu komponen pendidikan

aku tak mengajar tahun 6.... hehehe