Isnin, Mei 18

Satu barang lima ringgit!!!!

Ahad, semalam balik kampung kejap jenguk mak. Walaupun dekat, tapi seringkali tiada berkesempatan nak balik kampung. Kalau meluncur turun dari gunung ni, dalam 2 jam sampai la. Beberapa minggu ni agak sibuk sikit dengan pelbagai program kerja dan sekolah anak-anak.

Bukan la pasal balik kampung tu nak diceritakan kali ni. Tapi kisah cik adik manis dalam gambar tu ha. Dari kampung, kami terus ke Tesco Pengkalan. Tujuan nak cari hadiah anak-anak utk Hari Guru diorang la. Mem besar je la yang tolong cari dan pilih hadiah tu. Aku duk kat luar je. Diorang ada kat dalam kedai tu ha. Sambil memerhati orang yang lalu lalang, aku tertarik dengan cik adik yang berdiri kat luar kedai tu ha. Bukan tertarik dengan dia la. Tapi tertarik dengan fungsi dia kat situ.

Mudah je kerja dia tu. Setiap kali orang lalu, dia akan cakap... "Selamat datangggg...satu barang lima ringgitttt... sila masukkkk" sambil menghayun tangan mempelawa orang masuk. Muka sardin je. Dia akan berterusan ulang ayat yang sama setiap kali orang lalu. Kalau orang tak putus-putus lalu... maka dia akan ulang berterusan ayat yang sama. Dan aku pasti orang akan berterusan lalu kat situ, terutamanya hari cuti. Dan kebetulan pulak minggu ni ramai orang sibuk cari hadiah sempena Hari Guru, maka dia pun sibuk sama la. Agak ramai jugak yang masuk ke kedai tu. Kalau hari lain , aku tak tau la ada orang masuk atau tidak. Masuk atau tidak...dia tetap dengan ayat yang sama. Bukan apa...aku kagum dengan kerja dia tu. Aku rasa bukan semua orang sanggup buat macam dia buat tu, termasuk la aku sendiri. Aku jugak pasti yang dia ni mesti masa tido pun ngigau ayat yang sama. Masa tengah duk termenung dalam tandas pun, aku rasa dia akan tergucil cakap ayat yang sama. Korang bayangkan la dia tengah duk dalam tandas awam melepaskan hajat tiba-tiba terpacul tanpa sengaja ...selamat datang...satu barang lima ringgit...sila masukkk!!!! ahakkkkk......

Apa pun...aku sangat kagum dengan kesanggupan dia menjalankan tugas demi mencari rezeki yang halal daripada melepak tak tentu hala. Syabas dik!!!! Mari kita bergambar . Masa bergambar tu la baru nampak dia tersenyum. Lain kali kami datang lagi. Lain kali kalau berjumpa lagi...aku nak temuramah pulak dia. Ada beberapa soklan aku nak tanya dia ni. Tapi bukan soklan dah berpunya atau belum la. Ada pulak yang kena baling ngan lesung batu kang.

20 ulasan:

ujie berkata...

he3...dah mcm robot je asik ckp benda yg sama...he3...

ujie paling suka masuk dkt kedai baju hari2...bukan sorang je yg ucapkan selamat datang..tp,semua yang keje kat situ he3..

Yunus Badawi berkata...

ko tolong tanyakan soalan tu utk akulah. hehehe

arryani berkata...

One, aku nak tanya soklan kat mem besar boleh? Aku nak tanya dia, bila nak baling lesung batu kat ko...hahahahah..Akak suka...akak suka...

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

dia tahu tak muka dia masuk blog?..sian dia..

julietchun berkata...

kat sini semalam tak bleh masuk kedai 5hinggit ni,penuh giler.

DUN Behrang 2020 berkata...

Suka masuk kedai 2 hengget...time bayor ropanya bukan suma rega 2 hengget...hampeh!

- jinggo - berkata...

he..
lama tak dengar
LAMA - BARU...
semuga adik tu diberkatiNya....

INTAN berkata...

perh glamer dia dpt masuk blog...

lillies berkata...

salam..
wah, best giler adek tuh dpt masuk blog gambo dia..pasni leh mntak otograp ek...
hehehe...

xiiinam berkata...

Nasib baik kau ajak dia bergambar.....kalau tak mau jem urat pipi dia seharian bercakap tak senyum-senyum...

nueeunlimited berkata...

huhu..lawak2. siap amik gambo ngan budak tuh x bleh bla. kah3x...
pepon bdk 2 carik rezeki halal gak tok kehidupan die...

sonata anak kancil berkata...

cool je budak tu...kalau aku pun keje macam tu, cakap tu jugak!

1 barang rm5...berapa barang beli? untuk berapa orang tu???banyak juga tu...setahun sekali, tak pe lah...kalau sonata ajar anak2 OneZ, huhh sure dapat 1 hadiah!!!

ku tak sempurna berkata...

untungnya jadi pekerja hinode tu..
nak tukar kerja la...

boleh popular.. masuk blog gitu..

hehehehe...

ONE ZABA berkata...

ujie...>>> mesti ujie masuk bahagian baju org mengandung tu...betul tak.

YB...>>> wokeh...nanti aku tanyakan untuk aku sendiri.

Yan...>>>setakat ni aku masih selamat daripada balingan itu.

Cikgooden...>>>tak tahu kut...kalau tau mesti orang kampung bising dah.

julietchun...>>>yang ko tu masuk time orang penuh buat apa. tunggu la hari lain, baru masuk.

Dun...>>> sama jugak kedai tu pun. tak banyak mana pun barang harga lima hinggitnya.

Jinggo...>>> hijau...merah...bonuslink ada ka.

Intan...>>>mesti dia buat kenduri kalu tau tu.

lillies...>>> kalau balik perak nanti, pegi ke tesco pengkalan. boleh jumpa cik adik tu.

cklah...>>>mula-mula dia lari jugak. tak mo masuk gamba. malu-malu kucing je tu. kali pertama org ambik gamba kut.

nuee...>>>tul tu...memang respek le kat dia tu.

sonata...>>> meh tuka sini tahun depan.

kts...>>>meh...hari-hari aku ambik gamba ko. last sekali dgn ko pun aku ambik

theconfused berkata...

siap hamik gambo tuhhhh...

lambat lak wish yek... slmt ari guru.. :)

ONE ZABA berkata...

theconfused...>>> makasih...lambat-lambat la bagus. boleh raya setahun.

lemangcute@chah berkata...

hahaha.. kelakar la one nieh..
mana2 kedai 5 hengget memang ada seorang yang akan ulang ayat yang sama..

"anyway..samat hari guru ekk..:)"

SiS-lin berkata...

lor ingt kan kenal ke,fuyoo femes le adik tu msk blog...tnye x dia, ada blog ke x?..hehehehehe.jnji rezki yg halal kan?..

eriey berkata...

hehe 1 brg 5hingget yerr..ye laa..senang jer keje hafal ayat tu jer ekk..muahuahua...x pasal2 keno bgmbr..kan femes g2..hikhikhik

Pujangga Asmara berkata...

Cik Adik Manis Tu Pun 5 Ringgit Ke? Warhhhh.. Saya Nak... Saya Nak... Heheheh..