Jumaat, Mei 8

Keadilan

Selalu bertindak adil
Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang,
tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Puas aku mikir...di mana adilnya petai ni. Tak faham aku dengan kata-kata ni.

Tapi, adil kah petai. Sedap dimakan (bagi yang suka je la), baik dimakan mentah atau dimasak sambal tumis. Lepas makan siap-sedia la pulak...molot berbau. Nak bercakap dengan orang lain pun segan. Tandas pun bau hancing bau petai dibuatnya. Orang lain yang makan petai, orang lain pulak kena kongsi akibatnya.

Rambutan pulak walaupun dikatakan tidak adil tapi sedap, manis. Molot tak berbau. Tandas pun tak hancing dengan baunya. Boleh dimakan bila-bila masapun dan di mana-mana jugak.

Tapi aku rasa... haiwan pun berlaku adil dalam kehidupan!!!!!!
zwani.com myspace graphic comments
Sekadar gambar penglipur lara....
jangan marah
...nanti kena jual!!!
JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes

3 ulasan:

noorlara berkata...

alahai onez, lagu awak ni ngancam rasa nak lepak lama sikit tapi kena ziarah blog kawan lain laks,
adil mengikut islam meletakkan sesuatu pada tempatnya.

petai.... alergik, sedap kemende pahit jek baulaks....

sonata anak kancil berkata...

jangan banyak mikir ..nanti fening2.

kalau betul2 perhati,petai pun ada tak sama besar tau...mana adilnya?

orang yang cipta kata2 hikmat tu, dia nampak yang sama besar aje...

nasib baik tak makan petai...kekadang sebiji dua aje ( klu orang masak & hidang )...
rambutan pun gitu - nanti batuk!!!

kirana berkata...

Errr... Kirana pong tak paham dgn kata2 nih semua! Ntah kenapa???