Khamis, Februari 5

"Dung dung chiaww "yang tertinggal


Sebelum habis cuti dung dung chiaww hari tu sempat jugak la jenguk sekejap satu lagi destinasi pelancongan bersejarah negeri Perak. Negeri Perak ni kaya jugak tempat -tempat bersejarahnya. Tak lama lagi pun negeri Perak ni nak tempa sejarah jugak. Sejarah tumbang menumbang, lompat melompat, lompat tikam pun ada jugak. Tu tak kira lagi main sorok -sorok. Ada yang sengeh sampai ke telinga. Senyum kelat pun ada. Tak kurang juga yang senyum kambing.
Destinasi yang kami singgah tu ialah Gua Tempurung. Sebenarnya Gua Tempurung ni bukan lah jauh sangat pun dari rumah emak di kampung. Tapi baru ini terlintas nak pergi. Kami cuma jenguk-jenguk kat luar je. Tengok-tengok dulu camana keadaannya. Lain kali baru jalan perabih. Kena bayar rupanya kalau nak masuk ke dalam.

Dari segi luarannya, tak ada yang menarik di sni. Kat dalam nun tak tahu le lagi. Dengar ceritanya agak menarik jugak. Gambar-gambar ni menceritakan keadaan luaran kat situ la.



7 ulasan:

julietchun berkata...

saya penah msk dlm gua tempurung tu tapi kami satu team ditemani renjer sbb kami buat jungle trekking. Tkt gak ms lalu dlm terowong bwh tnh yg komunis guna dulu,gelap dan berair. Rasanya kanak2 tak ske tmpt camni.

Batara Guru berkata...

wui gue tempurung. tu kampung sindri tu. sahih dari kecil dulu sampai sekarang baru jejak kaki kat sana tu.

sonata anak kancil berkata...

Tak rupa tempurung pon!Di batu batakan...Kalu di semenfero rupa tempurung lagi cun!

Gua ni belum lagi pergi...Tapi Gua Telinga saya dah masuk! Betul2 macam dalam telinga (dulu2 belajar biologi). Gua ni di Taman Negara Pahang...

DUN A. RANI berkata...

Faktanya:
1. Ngri Perak mmg byk tmpt2 bersejarah.
2. Ngri Perak dh jd sejarah dlm dunia politik di Malaysia.
3. Gua Tempurung bukan terletak di bawah tempurung atau pun diperbuat drp tempurung. Tapi masih boleh lompat2.

noorlara berkata...

Gua Tempurung tak seindah macam di tahun-tahun awal pembukaannya, cantik di luar sja banyak micro organisma yg dah mati kalau dulu baru didlmnye sesetengah tempat mengerlip macam berlian perbagai warna, namun masih tempat yg baik untuk bersantai, suasana damai dan udaranye tak tercemar. Nampak macam onez dok kat luar je tu!

arryani berkata...

Teringin gak nak ke sana...

Tapi Opah dah tak ada (meninggal) Dah tak ada sesiapa kat sana...Macam tak ada tempat nak tuju.

Shifu67 berkata...

apasal ko tak masuk... aku rasa kat dlm tu la diorang menyorok hari tu.... hehehe